Freitag, 6. Januar 2012

RubbeldieKatz (Rubbel die Katz) – Freacăpisica (Freacă pisica)

Rubbel die Katz! Spiritele se agită când cineva foloseşte această locuţiune. Ca întotdeauna când o expresie oferă posibilitatea de interpretări diferite. Mulţi îşi aduc aminte de timpul milităriei, când caporalul (german) i-a îndemnat pe soldaţi să se mişte mai repede la executarea unui ordin. Alţii susţin că ar fi vorba de o expresie sexistă. În unele dicţionare mai vechi se mai găseşte şi vocabula Rubbler pentru penis. Dar se găsesc şi explicaţii cu adevărat ştiinţifice – cel puţin privind modul de formulare a explicaţiei. Astfel, pe timpuri negustorii şi-au frecat satisfăcuţi „pisica de bani”, cum se mai denumea punga cu bani, când geşefturile mergeau bine sau, după alte teorii, vroiau să dea de înţeles că răbdarea lor se cam apropie de sfârşit şi vor să termine tocmeala – cu sau fără un rezultat.

Titlul filmului RubbeldieKatz, care rulează la ora actuală în multe cinematografe din Germania, conţine toate aceste trei semnificaţii. Protagoniştii din acest film foarte distractiv, dar nu lipsit de mesaje serioase, sunt mânaţi de o grabă permanentă, una din scenele cele mai frumoase ale filmului este una de dragoste cu sex, dar nu în sensul vulgar al sexismului, şi, nu în ultimul rând, este vorba despre o mare afacere, în care figurile principale ar fi dorit atât de mult să-şi „frece pisica”. Toate aceste semnificaţii curg într-o comedie înaripată şi bineînţeles veselă.

Personjele principale ale filmului nu sunt din întâmplare doi dintre cei mai talentaţi actori germani, poate chiar cei mai buni din generaţia lor. Matthias Schweighöfer îl interpretează pe Alexander, un actor şomer care, încurajat de prietenii săi, îşi încearcă norocul în studiourile din Hollywood – dar nu în calitate de actor, ci de actriţă. Noaptea dinaintea apariţiei sale  în faţa camerelor de filmat, travestit într-o femeie frumoasă, tip Marlene Dietrich, cu numele Alexandra, o petrece cu o fată necunoscută. Necunoscută pentru el, fiindcă în realitate e vorba de renumita actriţă Sarah Voss, interpretată într-un stil cuceritor de Alexandra Maria Lara, care „niciodată n-a fost aşa de sexy”, cum scrie un critic.

Problema e că Alexandra şi Sarah joacă în acelaşi film, deci se întâlnesc deja a doua zi. Şi comedia de confuzie primeşte minut cu minut o cadenţă tot mai accelerată. Ritmul acţiunii este foarte viu, fără momente de răgaz sau chiar de plictiseală. Şi totuşi, nu ai impresia că asişti la o comedie ieftină, făcută doar pentru stârnirea râsului în hohote. Ba dimpotrivă, simpatia publicului se manifestă în zâmbete. Spectatorului îi rămâni destule momente de reflectare, pentru a înţelege şi mesajul autorilor scenariului, Anika Decker şi Detlev Buck. Ultimul semnează şi pentru regie şi a preluat şi rolul unui personaj din film.

Spectatorul asistă la o confruntare captivantă între două clişee: Hollywood ca izvor al gloriei şi bogăţiei, pe de o parte, şi de partea cealaltă, fascinaţia răului, încorporat de Al Treilea Reich, imperiul de tristă amintire al lui Hitler, în care se desfăşoară acţiunea filmului, cu Alexandra şi Sarah Voss în roluri principale.

A trata o astfel de problemă culturală (Hollywood) şi istorică (Germania nazistă) prin intermediul unei comedii este desigur o alegere curajoasă dar totuşi logică. Clişee sunt chiar predestinate pentru acest gen de teatru sau film. Pericolul constă doar în posibilitatea de a aluneca în acţiuni şi dialoguri pline de kitsch. Realizatorii peliculei RubbeldieKatz au ocolit cu succes această pantă – în afară de sfârşitul filmului, care ne-a fost prezentat în istoria cinematografiei de mii de ori.

Oricum, banii cheltuiţi pentru vizionarea acestui film nu sunt aruncaţi pe fereastră. Deja farmecul româncei Alexandra Maria Lara (fotografie), cu această privire unică de castitate, justifică o investiţie de câţiva euro pentru două ore de artă cinematografică distractivă.

Anton Delagiarmata

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen