Montag, 11. Mai 2015

Campionatul bavarez de poetry slam la Ingolstadt

Oraşul de pe Dunăre a găzduit între 7 şi 9 mai 2015 campionatul bavarez de poetry slam, cu denumirea Bayern Slam – Bavaria Slam. Numeroşi slam-işti din Bavaria şi-au prezentat programele pe mai multe scene din Ingolstadt - unii în afara concursului. Combatanţii (54 înscrişi pentru concurs) au fost împărţiţi în două categorii de vârstă: sub şi peste 20 de ani. Cei peste 20 de ani (36 de concurenţi) au concurat în patru semifinale şi o finală iar cei sub 20 de ani (18 concurenţi) în două semifinale urmate de o finală. Referentul cultural al oraşului, Gabriel Engert, a scris în caietul de program al competiţiei: „Ne vom bucura de texte de duh, ingenioase şi pline de sentiment.“ Cine a vizitat una sau mai multe din aceste evenimente literare (în nouă locuri diferite), îi va da dreptate. Tot aşa va încuviinţa şi cele scrise de grupul de organizare: „Dacă textele vor fi sonore sau fine, ritmate, în mod rap, prozaice, lirice, comice, satirice, dacă vor avea conţinut socialcritic, politic sau stupid nu poate să vă spună nimeni înaintea evenimentului, fiindcă fiecare slam este o cutie de minuni.“

Exact aşa am trăit personal la librăria Hugendubel din centrul oraşului semifinala cu nouă participanţi, dintre care s-au calificat doi pentru finala. În faţa unei culise de cărţi şi a unui public numeros, în mare majoritate tiner, cei nouă slam-işti – şapte bărbaţi şi două femei, toţi cu vârsta de peste 20 de ani – au performat la un nivel literar şi artistic destul de ridicat. Concursul în sine se desfăşoară după reguli stricte. Cei nouă concurenţi sunt împărţiţi în două grupe a patru respectiv cinci persoane. Câştigătorul fiecărei grupe se califică pentru finala. Timpul de citire sau recitare este de cinci minute. Texte care au fost prezentate la alte faze de concurs (în club, local sau regional) nu sunt permise pentru semifinala. Finala se dispută în două faze. În prima fază nu este acceptat textul din semifinala. Abia în ultima rundă pentru stabilirea câştigătorului cei doi combatanţi rămaşi în cursă pot apela din nou la textul lor din semifinala. Nu este admisă o costumaţie specială, nici folosirea de instrumente muzicale, cântatul este permis numai sub formă de citat. Permis este însă cântatul vorbit, adică rap-ul. Cine încalcă aceste reguli este exclus din concurs. În semifinale un juriu de 7 persoane alese din public (deci nu stabilite după criterii valorice) va acorda note cuprinse între 0,0 şi 10,0. Nota de concurs va fi însă suma aritmetică din cele cinci note de mijloc, deci cea mai mare şi cea mai mică notă nu se iau în considerare. În finala notele vor fi acordate de zece arbitri.

Michael Jakob
Semifinala de la librăria Hugendubel a cuprins toate elementele de surpriză anunţate în program. Chiar şi o costumaţie specială a fost prezentată spectatorilor, dar fără a influenţa concursul, ci atingându-l doar tangenţial. Ea a fost purtată de moderatorul serii, Michael Jakob. El avea rolul de a informa despre regulamentul concursului şi de a-i prezenta în câteva cuvinte pe combatanţii literari. În prima grupă s-au prezentat pe scenă Helmuth Steierwald din Erlangen cu un text cabaretistic din împrejurimea socială turco-arabă, Malin Lamparter din Kempten cu un recital foarte poetic cu caracteristici muzicale (crescendo, decrescendo, accelerando etc.), Ben Bögelein din Ansbach prezentând un text despre tatuaje şi Felix Kaden din Roth, care şi-a citit textul (proaspăt) de pe un telefon mobil, câştigând această dispută literară cu 42,3 de puncte. 

Thomas Schmidt
Seria a doua (fără pauză – un punct din regulament) a fost deschisă de Frederike Jakob din Bayreuth cu un text antirăzboinic, fiind urmată de Davud Pivac din München – un text foarte ambivalent despre fenomenele poetry slam şi sexualitate -, Thomas Schmidt, Forchheim, - un excurs delicios în viaţa învăţătorului german -, Martin Sieper, Dachau, - critică plină de sarcasm la adresa mişcării antiislamice din Germania -, şi în sfârşit un reprezentant al oraşului gazdă Ingolstadt, Kevin Reichelt, care a recitat în stil cabaretistic un text socialcritic. Cele mai multe puncte a primit de data asta Frederike Jakob, de altfel singura care a primit odată nota 10 (din păcate neintrată în calcul).


Fotografii: Delagiarmata
Evenimentul a arătat ce importanţă culturală a căpătat acest mod de a prezenta literatură. Poetry slam-urile fac parte din scena literară germană şi sunt luate în considerare de paginile culturale ale ziarelor tipărite, a posturilor de radio şi televiziune şi bineînţeles de multe site-uri din lumea internetului. A fost interesant de urmărit, cu câtă atenţie dar şi cu ce gust critic au înregistrat oamenii tineri cele rostite în faţa microfonului. Cu această scenă literară, născută cu ani în urmă în Statele Unite, în Germania nu trebuie nimeni să-şi facă griji de viitorul literaturii germane, chiar dacă aceşti artişti literar folosec în limbajul lor în mod foarte normal expresii ca „texte-story-telling“, „texte-spoken-word“, „story-tell-erişti“, „underdogs“ şi altele. Tobias Heyel, unul din slam-iştii germani consacraţi spune într-un nterviu cu săptămânalul BLICKPUNKT din Ingolstadt: „Regula cea mai importantă a slamului este: ‚Respect the poet‘. Mai ales că unul sau altul dintre aceşti slam-işti a publicat deja una sau mai multe cărţi. Expresiile „Slampoet“ sau „Bühnenpoet“, adică poetul slam sau poetul de tribună, şi-a căpătat deja un loc bine meritat în limbajul foiletonistic german – cu toate că un anumit exces de anglicisme nu este chiar pe placul unei părţi a publicului şi a criticii literare.

Cotidianul DONAUKURIER publică azi în paginile sale de cultură un amplu articol despre finala Bavaria Slam-ului. Ediţia 2015 a fost câştigată de Eva Niedermeier (sub 20 de ani) şi Sven Kemmler (peste 20 de ani). Anul viitor Bavaria-Slam-ul, al şaselea, va avea loc la Bayreuth.
Anton Delagiarmata

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen