Sonntag, 28. August 2011

Tineretul german şi muzica

Muzica este recepţionată în primul rând prin multiplele sale expresii artistice. Fiecare din genurile muzicale se împarte în alte subgenuri cu nuanţe şi forme interpretatorice diferite. Un alt criteriu de diferenţiere în muzică este formatul artistic cu cele două categorii de amatori şi profesionişti. În trecut, aceste două categorii care se referă în primul rând la statutul interpretului au însemnat o clară diferenţiere valorică. Astăzi mulţi amatori cântă la un nivel artistic atât de ridicat, încât abia se mai deosebesc de muzicieni profesionişti.

Acest lucru se datorează în primul rând faptului că muzica a devenit un fenomen de masă - cel puţin în Germania, la care mă refer aici. Aproape că nu există o localitate în această ţară, oricât de mică ar fi ea, fără o formaţie de muzică. Fanfarele ocupă un loc de frunte, dar şi diferite alte ansambluri muzicale îmbogăţesc activităţile culturale pe meleagurile germane. Foarte multe şcoli, mai ales licee, au chiar mai multe grupuri proprii: de jazz, muzică clasică, muzică populară.

Îndrăgite de tineri sunt în ultimii ani şi orchestrele de acordeon. Acest instrument a fost considerat întotdeauna ca fiind o formă inferioară, chiar primitivă, a pianului. În nordul Germaniei i se spune în crai popular şi Schifferklavier, adică pian de marinar.

TREMOLO nonstop
Am avut ocazia în această vară să urmăresc în staţiunea de vacanţă Binz , pe insula Rügen din Marea de Est un concert al orchestrei de acordeon TREMOLO nonstop, un ansamablu de tineret din Starsiedel , în apropiere de Leipzig. Cu toate că împrejurările din hotelul IFA Rügen nu au fost chiar optime - mă refer la acel dute-vino obişnuit din staţiunile balneare, plus copii gălăgind în apropiere -, orchestra condusă de Christina Schornsheim a dat un concert remarcabil. Repertoriul a fost foarte larg, cuprinzând multe piese din muzica clasică şi muzica de estradă.

Astor Piazzolla (1921 - 1992) este cel mai renumit compozitor sudamerican care a scris muzică nemuritoare pentru bandoneonul, un instrument înrudit cu acordeonul. Orchestra TREMOLO nonstop a interpretat piese ale acestui compozitor cu mult simţi pentru ritmul şi melodicitatea sudamericană. Este evident că fără interpreţi cu calităţi solistice această muzică nu poate fi interpretată. Tânărul ansamblu din Starsiedel/Leipzig are în rândurile sale chiar mai mulţi membrii cu aceste calităţi: muzicalitate, tehnică de interpretare, expresivitate şi nu în ultimul rând un costum de nerv rezistent.

Foarte bine au fost primite de public şi cântece din muzicalul West Side Story de Leonard Bernstein. Au cântat tinere şi tineri din orchestră, reuşind să impresioneze cu voci cultivate şi mişcări scenice armonioase. Dacă mă gândesc că este vorba de un ansamblu de tineret şi de amatori nu-mi rămâne altă apreciere decât "jos pălăria".


Spre sfârşitul concertului, TREMOLO nonstop a interpretat şi un potpuriu de cântece marinăreşti. Bineînţeles că această muzică populară are şi azi, mai ales în zonele maritime ale Germaniei, un farmec deosebit. Reacţia publicului a fost şi ea ca atare.


Acest concert a dovedit din nou că muzica este în Germania într-adevăr un fenomen de masă cu multe, multe aspecte diferite şi mai ales cu îmbucurător de mulţi tineri. 
Anton Delagiarmata

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen