Montag, 23. September 2019

Alexandra Maria Lara într-un rol dificil

Regizorul german Bernd Böhlich, cunoscut pentru multe filme și seriale de televiziune,  a prezentat de curând un film care prelucrează o temă mai puțin cunoscută din istoria Republicii Democrate Germane. El însuși s-a născut în fosta RDG, a studiat acolo și a lucrat până la unificarea celor două state germane ca regizor și scenarist pentru televiziunea est-germană. Lung metrajul (108 minute) care rulează de câteva săptămâni în cinematografele germane este o contribuție la procesul de prelucrare a istoriei RDG-ului. Conținutul lui nu se ocupă însă cu sfârșitul statului comunist german, sfârșit care a început acum 30 de ani cu dărâmarea zidului de la Berlin și s-a încheiat un an mai târziu prin unificarea politică a celor două state germane, ci cu începutul satelitului sovietic.

Filmul povestește viața funcționarei comuniste Antonia Berger, născută în anul 1913 în Germania, care s-a dus în anii 20 ai secolului trecut în Uniunea Sovietică pentru a contribui la dezvoltarea noii societăți comuniste. A fost, ca mulți alții din vestul Europei, convinsă de superioritatea comunismului în comparație cu societatea capitalistă. Dar epoca Lenin a fost de scurtă durată, fiind urmată de cea a lui Stalin - pentru societatea sovietică un adevărat coșmar. Și Antonia Berger a devenit împreună cu soțul și fiica ei victimă a deportărilor în masă, fiind reținută în condiții inumane în lagărul diabolic de la Workuta în Siberia. După 14 ani de detenție Antonia Berger s-a întors, datorită unei intervenții politice, în pe atunci noul stat german RDG. În orășelul Fürstenberg a făcut cunoștință cu clasa politică – tot comunistă – din RDG. Pentru a gusta din bunătățile nomenclaturii germane a trebuit însă să plătească un preț care cu timpul a devenit o povară greu de suportat. I s-a cerut să uite trecutul ei din anii gulagului sovietic.

Este de-a dreptul fascinant și totuși deosebit de trist cum Antonia Berger, nici acum convinsă definitiv de caracterul profund nedrept al atrocităților comuniste, luptă cu divergențele noii ei vieți în statul comunist german. Bernd Böhlich a atribuit rolul deosebit de dificil al Antoniei Berger uneia dintre cele mai apreciate actrițe germane: Alexandra Maria Lara.

A. M. Lara interpretează acest rol cu o sensibilitate demnă de invideat. Poate că biografia ei a ajutat-o să înțeleagă mai bine caracterul profund umanist al scenariului scris de Böhlich. Într-o recenzie a filmului din cotidiamul DONAUKURIER (Ingolstadt) se poate citi și o luare de poziție a actriței române: „Am observat că am o afinitate foarte puternică cu această tematică – și datorită faptului că părinții mei au venit cu mine, copil fiind, din România în Germania. Lupta pentru integritatea personală se transformă într-o situație existențială: o adevărată conflagrație între sentiment și raționament. Rolul Antoniei Berger nu poate fi interpretat numai prin dialoguri, ci în măsură egală și printr-un joc convingător al elementelor fiziologice. Această privire, exprimând durere, nedumerire și totuși - pe undeva - și speranță este expresia unei interpretăr dramatice rar întâlnită. Schimbarea feței dintr-o secundă în alta te propulsează ca spectator direct în acțiunea filmului. Încerci tot timpul s-o înțelegi pe protagonista principală, simți cu ea, dar nu poți nega nici momente de dezagreare.

Atmosfera generală a filmului este sumbră. Antonia Berger este înconjurată – de multe ori și încolțită – de politruci est-germani, convinși de țelul nobil al comunismului de sorginte sovietică. Și aici regizorul a apelat la talentul unor actor de indiscutabilă valoare, nunme cunoscute în scenografia germană, ca de exemplu Robert Stadlober sau Stefan Kurt.

Titlul filmului este al doilea vers din imnul RDG, scris de Johannes Robert Becher (1891 – 1958), fost ministru al culturii: „Auferstanden aus Ruinen / und der Zukunft zugewandt, / laß uns dir zum Guten dienen, / Deutschland, einig Vaterland. […]“ (Reînviat din ruine / și orientat spre viitor, / acceptă serviciile noastre spre binele tău, / Germania, patrie unită. […] (Traducere proprie – Delagiarmata.) „Und der Zukunft zugewandt – Și orientat spre viitor“ este și sloganul, sub care nomenclatura comunistă din RDG a încercat să justifice orice acțiune nedreaptă, greu de înțeles și mai ales de acceptat de oameni cu o logică normală. Faptul că această societate a fost construită pe principiul minciunii și al unui proces puternic de refulare ne dezvăluie versul al patrulea: Germania, patrie unită.“ Textul a fost publicat pentru prima oară în noiembrie 1949, iar 12 ani mai târziu același regim a construit un zid prin mijlocul Berlinului, devenit  simbol al războiului rece.

Într-un interviu cu postul de radio DEUTSACHLANDFUNK KULTUR regizorul și scenaristul Bernd Böhlich a declarat printre altele: „Au existat desigur în cei 40 de ani de existență o grămadă de prostii, măsuri economice greșite și așa mai departe. Și cu siguranță RDG a eșuat și din această cauză. Dar cu cât mă ocup mai mult cu această temă, cu atât sunt mai convins, că prăbușirea are foarte mult de lucru cu această greșeală de naștere și cu acest codex, că statul spune: noi hotărâmi ce se discută public și ce nu. Și când acest lucru devine doctrină de stat și toți s-au aranjat cu ea, atunci o societate se sufocă, atunci e limpede că așa ceva este sortit eșecului.“

O dovadă pentru corectitudinea acestei afirmări este și faptul că narațiunea acestui film se bazează în mare măsură pe fapte reale. Însă acestea puteau fi investicate abia după dispariția statului RDG.

Pe mine personal m-a dus gândul la deportarea multor cetățeni români de naționalitate germană în lagăre de muncă din URSS sau în câmpia Bărăganului (împreună cu mulți români din vestul României), sau la distrugerea fizică și psihică a intelectualității române în timpul regimului comunist sub Gheorghe Gheorghiu-Dej. Și aceste fapte au fost ținute în România mult timp sub pătura tăcerii. Să nu mai vorbim de holocaustul românesc. Prea mult, mult prea mult s-au asemănat nazismul și comunismul.

Acest film a fost făcut cu scopul de a aduce un aport la procesul atât de important de reconciliere, dar și de neuitare. Și o actriță română cu cetățenie germană are o contribuție esențială la această reușită cinematografică: Alexandra Maria Lara.

Anton Delagiarmata

Und der Zukunft zugewandt, Germania, 2018; regie și scenariu: Bernd Böhlich; actori: Alexandra Maria Lara, Robert Stadlober, Stefan Kurt, Barbara Schnitzler, Karoline Eichhorn, Carlotta von Falkenhayn ș. a.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen