Sub genericul Vohburger Kulturherbst, adică Toamna Culturală din Vohburg, orăşelul
bavarez de pe malul Dunării organizează anul acesta pentru a cincea oară un
festival de cultură cu concerte, cabaret şi expoziţii de artă. În cadrul
acestui lanţ de evenimente culturale pictorul şi graficianul Lucian Binder-Catana, născut în anul
1963 în comuna transilvăneană Chieşd, judeţul Sălaj, şi locuind la Vohburg,
şi-a prezentat operele de artă în cadrul unui vernisaj. Acest act de cultură a
avut loc la 10 octombrie 2015 în incinta primăriei din Vohburg. O deosebire
esenţială între spectacolele muzicale, teatrale, cabaretistice şi un vernisaj
constă în percepţia acestor evenimente. Pe când spectacolele de toate felurile
pot fi agreate (sau neagreate) numai într-un interval de timp anume,
vernisajele constituie abia întroducerea într-un act cultural mai îndelungat –
şi anume expunerea unor opere de artă într-o fereastră de timp.
Această fereastră
cu picturile şi graficele lui Lucian
Binder-Catana va rămâne deschisă la primăria din Vohburg până la 10
ianuarie 2016. Operele cu dimensiuni între 21x29 cm şi până la 100x120 cm sunt expuse
pe două etaje în holurile primăriei şi pot fi vizitate zilnic (în afară de
sâmbătă şi duminică) între orele 8 - 12, iar joi şi între orele 13 - 18.
Într-o emisiune
culturală din anul 1913 moderatoarea dr. Isabella
Kreim de la RADIO IN a spus despre pictorul român, stabilit în Germania: „Lucian
Binder-Catana are o privire foarte proprie dar şi opiniatră asupra lumii
şi a oamenilor. Cam pieziş intră figurile sale în tablou – şi bufon.“
Mädchen mit Hund (Fată cu câine) |
Această
caracteristică îşi păstrează şi doi ani mai târziu valabilitatea. Expoziţia din
Vohburg o dovedeşte. Caracterul expresionist a tuturor operelor expuse
constituie o simbioză între conceperea sacrală şi cea modernă a lumii, simbioză
care în realitatea dură a vieţii de zi cu zi nu funcţionează fără diferite
greutăţi. Din acest punct de vedere artistul Lucian Binder-Catana este un vizionar. În lumea lui toţi găsesc un
loc, şi cei strâmbi, cei slabi, cei de la marginea societăţii. De mirare nu este
această amalgamare între lumea de ieri şi cea de azi, lumea şesurilor şi
dealurilor din largurile transilvănene, în care a jucat şi a învăţat copilul Lucian, şi cea a indivizilor uitaţi din
lumea perfecţiunilor glamoroase a sferelor de publicitate, în care a studiat şi
lucrează artistul Binder-Catana. În România pictorul, graficianul şi ilustratorul a fost elev la Liceul de Artă din Sibiu (1977 –
1981) iar în Germania student la Facultatea de Configuraţie şi Medii Noi
din Augsburg (1992 - 1996).
O privire
generală (care bineînţeles nu poate fi şi absolută) asupra picturilor, graficilor
şi ilustraţiilor ale lui Lucian
Binder-Catana ne arată o operă cu un subtil caracter de critică socială,
care îşi trage seva artistică din biografia artistului, lucru reieşind şi din
denumirea tablourilor expuse: Der
Insektenverkäufer (Vânzătorul de insecte),
Die Puppenspielerin (Jucătoarea de
marionete), Donaulandschaft im Winter
(Peisaj de iarnă dunărean), Haus in
Chiesd (Casă în Chieşd), Ecaterina Vacaresco (Ecaterina Văcărescu), Türkisches
Mädchen (Fată turcească), Holzkirche aus Chiesd (Biserică de lemn din Chieşd), Winter in Mailing (Iarnă la Mailing) ş.m.a.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen