Teatrul Orăşenesc Ingolstadt
Foto: Anton Delagiarmata
|
În aceşti ani
teatrul din Ingolstadt a fost condus de doar cinci intendenţi. Cea mai longevivă a fost intendenţa Ernst Seiltgen (1928 –
2004), cu 22 de ani, de fapt un lucru destul de rar în lumea
teatrului german, şi probabil nu numai aici. El a preluat conducerea
artistică şi economică (cu multe înscenări proprii, unele chiar
după pensionarea sa) a scenei din Ingolstadt în anul 1973. Cu ocazia
pensionării sale a apărut în anul 1995 o carte cu titlul 22 de ani de teatru pentru Ingolstadt – intendenţă Ernst Seiltgen
1973-1995.
Pe paginea 101 al
acestei publicaţii cu 138 de pagini se poate citi: „Când l-am cunoscut în anul
1980 pe Ernst Seiltgen ca
regizor-oaspete la Timişoara, nu puteam încă să ştiu că această întâlnire va
schimba viaţa mea.“ Această mărturisire aparţine regizorului de teatru Michael Bleiziffer, un şvab
bănăţean care pe atunci era actor la Teatrul German de Stat Timişoara. De
fapt era vorba de stagiunea 1980/1981, mai precis de luna martie 1981, când Ernst Seiltgen a pus în scenă la acest
teatru piesa lui Friedrich Hebbel, Maria Magdalena, jucată de 36 de
ori. Cu numai două luni în urmă, deci în ianuarie 1981, Bleiziffer înscenase piesa Tango de Slavomir Mrozek pe aceeaşi scenă. (Pe atunci exista obiceiul ca
actorii de la Teatrul German de Stat să preia şi munci regizorale.)
Deja două
stagiuni mai târziu îl întâlnim pe Bleiziffer
la Ingolstadt pe un post de regizor la Teatrul Orăşenesc din localitate, cu
înscenarea Woyzeck de Georg Büchner. Ultima stagiune a intendenţei
Seiltgen a fost şi ultima de regizor
a lui Bleiziffer care încercase fără
succes să devină urmaşul protectorului său artistic pe postul de intendent. Majoritatea
Consiliului Orăşenesc era însă de părere că un nou conducător al teatrului ar
trebui să vină de afară şi nicidecum din rândul angajaţilor. Aşa că Michael Bleiziffer a pus în stagiunea
1994/1995 la teatrul din Ingolstadt ultima sa piesă în scenă, Viscolul de Shakespeare. În timpul şederii sale
la Ingolstadt a semnat pentru regie în 50 de înscenări. De aici a plecat la teatrul
din Regensburg, unde a preluat funcţia de regizor principal. Pe acest post a
rămas 16 ani, începând după aceea o carieră de liber profesionist.
În calendarul pentru anul 1979 al ziarul german NEUE BANATER ZEITUNG a fost publicată o cronică a Teatrului
German de Stat Timişoara. Acolo găsim şi înregistrată premiera cu numărul 178 a
acestei scene: Das kalte Herz (Inima
rece) de Grete Groß şi Johann Szekler, regie Friedrich Schilha. Premiera acestei
piese a avut loc la 24 noiembrie 1977. Schilha
era şi el actor (cu calităţi de regizor) al ansamblului german din Timişoara.
Începând cu stagiunea 1993/1994 îl întâlnim, împreună cu soţia sa, Eleonore Schilha născ. Grün, la Teatrul Orăşenesc din
Ingolstadt. (Într-un caiet de program al Teatrului German de Stat Timişoara
cu numele GONG, din anii 70 ai sec. trecut, era menţionată şi nunta dintre Friedrich Schilha şi actriţa Lore Grün.)
Eleonore Schilha, Ursula Wolcz, Nikolaus Wolcz, Friedrich Schilha într-o repetiţie pentru piesa Cocoşatul de la Notre Dame
Foto: Anton Delagiarmata
|
Pe scena din
Ingolstadt bănăţeanul Friedrich Schilha
a interpretat până în stagiunea 2000/2001 numeroase roluri din repertoriul de
teatru german şi internaţional, bucurându-se de multe critici pozitive. Ba s-a
remarcat chiar şi ca dramaturg, prin adaptarea pentru scenă a romanului Cocoşatul de la Notre Dame de Victor Hugo. Piesa Der Glöckner von Notre Dame s-a jucat la Ingolstadt în iunie 2000 pe
o scenă open air într-un turn din sec. XVIII. Pentru regie a semnat Nikolaus Wolcz, un alt nume cunoscut la
Timişoara.
Despre o „seară
de pantomimă cu Nikolaus Wolcz la Teatrul
German de Stat Timişoara“ a scris deja în anul 1967 cotidianul de limbă
germană DIE WAHRHEIT. Astăzi Wolcz
este, ca şi soţia sa, Ursula Wolcz
născ. Nussbächer (originară din Transilvania - a jucat şi în amintita înscenare din
Ingolstadt), profesor la Columbia University School of the Arts din New York. La Teatrul Orăşenesc Ingolstadt Niky Wolcz, cum i se mai spune, a pus patru piese în scenă.
Şi actorul Emmerich Schäffer (1931 – 1999), un timişorean get pe get (atât ca cetăţean cât şi ca actor la teatrul german) şi
cuoscut prin multe filme atât în România cât şi în Germania, a fost patru ani de
zile membru al trupei de teatru din
Ingolstadt, şi anume începând cu stagiunea 1987/1988. Dar şi după 1992 a mai
preluat diferite roluri în calitate de actor-oaspete pe scena din Ingolstadt.
Ceea ce au toţi aceşti actori şi regizori comun, este pregătirea lor profesională profundă, obţinută
la Universitatea
de Teatru din Bucureşti, activitatea lor la Teatrul German de Stat Timişoara
- şi Ulla Wolcz a jucat o stagiune
acolo - şi bineînţeles tangentele lor profesionale cu Teatrul Orăşenesc Ingolstadt.
Mai mult decât
tangenţială a rămas legătura Eleonorei
Schilha cu teatrul oraşului de pe malul Dunării. Ea ţine şi azi, în cel mai
adevărat sens al cuvântului, toate frâurile în culisele Teatrului Orăşenesc din
Ingolstadt în mână - în postura de inspiţientă. Ca fostă actriţă cunoaşte toate
detaliile şi dedesubturile acestei vieţi fascinante din culisele unui teatru
profesionist.
Anul 2016 va fi
pentru anasmblul din Ingolstadt un an bogat, cu multe înscenări noi
şi reluări, deci şi un an cu multă muncă, cu succese şi (de ce nu) insuccese.
Toată activitatea programată a echipei de la Teatrul Orăşenesc Ingolstadt
este publicată în cartea de program pentru stagiunea curentă. Deja această
publicaţie, cu titlul Stadttheater
Ingolstadt – 2015 2016 – Nur Mut! (Teatrul
Orăşenesc Ingolstadt – 2015/2016 – Curaj!) constituie un succes –
tipografic. Cartea de 288 de pagini a fost recent premiată cu cea mai bine
dotată distincţie pentru tipografie din lume, certificate of typographic excellence, acordată de Typedirectors
Club din New York.
Răsfoind această
carte, am constatat că Eleonora Schilha
a rămas doar în ansamblul artistic ultima crenguţă bănăţeană la Teatrului
Orăşenesc Ingolstadt. În sectorul economic mai lucrează în calitate de
garderobieră alte trei femei cu rădăcini bănăţene: Anna Kersch şi Margarethe
Szekeres din Giarmata ca şi Heidemarie
Sehler din Giarmata Vii. Deci putem spune că ceea ce a început acum 36 de
ani sub intendenţa Ernst Seiltgen
are şi acum, sub intendenţa lui Knut
Weber (din 2011), un dram de continuitate.
Anton Delagiarmata
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen