În anii 80 și 90 ai secolului trecut mulți dintre muzicienii lui Mosch, care l-au urmat de la început și au făcut posibil acest succes prin talentul și mai ales simțul lor pentru muzica boemă, s-au retras din motive de bătrânețe, făcând necesară integrarea de suflători noi, tineri, dar cu aceeași înțelegere pentru muzica prestată în acest stil. Vorbim de un timbru de fanfară foarte moale, în unele registre chiar fraged și foarte melodios. Numai trompetele sună din când în când foarte ascuțite, chiar agresive. Printre muzicienii noii generații, vorbim numai de muzicieni profesioniști, s-au numărat și șvabi bănățeni stabiliți în Germania.
Hans Kaszner |
Helmut Kassner |
Trei ani mai târziu i-a urmat fratele său, Helmut Kassner (născ. 1960 – cu adaptarea numelui la ortografia germană), și el fost elev la liceul de muzică din Timișoara și un timp scurt student la conservatorul din Cluj. Fiul cunoscutului capelmaistru giarmatean Johann Kaszner (1927 - 2008) cântă la fligorn și trompetă.
Franz Tröster |
Oswald Windrich |
Un al treilea muzician din Giarmata la Die Egerländer Musikanten acompaniază din 1995 la registrul de tubă bogatul repertoriu de melodii al acestei fanfare de excepție. Este vorba despre Oswald Windrich (născ. 1966). E aproape de prisos să amintim că și el și-a primit fundamentul muzical la liceul amintit din Timișoara.
Ernst Hutter |
Cu doi ani înaintea
lui Johann Kaszner venise deja un
alt tânăr basfligornist în formația lui Ernst
Mosch. Se numește Ernst Hutter
(născ. 1958), un muzician cu calități remarcabile de instrumentist, dirijor,
manager cultural, aranjor și compozitor. Și – nu vă mirați – acest muzician nu
are origini bănățene, ci vine din sudul Germaniei. El avea să devină în anul
1999, după moartea lui Ernst Mosch,
dirijorul fanfarei Die Egerländer Musikanten, post pe care îl întruchipează cu
mare succes și astăzi. Spre deosebire de predecesorul său, Ernst Hutter nu se mulțumește cu dirijatul, ci preia de multe ori
și sarcini solistice, și asta chiar la mai multe instrumente: basfligorn,
trombon și marchingbone (un hibrid dintre basfligorn și trompetă).
Katharina Praher & Nick Loris |
Contribuțiile muzicale ale unor muzicieni bănățeni
la reușita artistică a probabil celei mai cunoscute fanfare din lume nu se
oprește însă cu venirea lui Hutter
la pupitrul formației. Multe piese din repertoriul fanfarei sunt și cântate
vocal, de obicei în duet. Unul dintre cântăreți a fost de cele mai multe ori Ernst Mosch însuși. Acum duetul vocal
se compune din Katharina Praher și Nick Loris. Și – miră-se cine vrea – Nick Loris s-a născut în anul 1968 în
comuna timișeană Giarmata. A intrat de fapt ca trompetist, școlit și el la
liceul de muzică din metropola bănățeană, în orchestra Die Egerländer Musikanten.
Timbrul vocii sale și auzul corespunzător ca și potrivirea celor două voci,
l-au determinat însă să se decidă pentru voce în detrimentul instrumentului,
așa că din 2002 duetul Praher &
Loris este o componentă fixă a fanfarei.
Anton Hollich fotografii: https://www.die-egerlaender.de/ |
Cine crede însă că astfel se încheie o frumoasă
simbioză germană-bănățeană se înșeală. Un an după venirea lui Nick Loris și-a pus pentru prima oară
și profesorul Anton Hollich deosebitele
calități de clarinetist în slujba orchestrei lui Ernst Hutter. (În Germania „profesor“ este un titlu și nu o meserie
ca în România.) Hollich (născ. 1960)
este originar din Vladimirescu, jud. Arad. În satul natal a cântat la acordeon
și basfligorn. Abia la vârsta de 14 ani a descoperit farmecul clarinetului.
Studiile pentru meseria de muzician le-a absolvit la München. Unde însă s-a infectat cu virusul muzicii de
fanfară în stil boem nu mai trebuie elucidat. Este satul (pe atunci) șvăbesc
Glogowatz / Vladimirescu unde tatăl său era șeful unei fanfare.
Siegfried Jung
fotografie: arhivă Delagiarmata
|
Un timp a cântat la Die Egerländer Musikanten și
Siegfried Jung, născut în anul 1979 la
– ghiciți! ... Giarmata. (Părinții lui au emigrat în Germania când avea doar
câteva luni.) El a părăsit între timp orchestra de suflători, dedicându-se mai
mult activității solistice la tubă în domeniul muzicii clasice. În această
postură a concertat deja cu mai multe orchestre sinfonice din România la
București, Timișoara, Târgu Mureș și Bacău.
Dumunica trecută
renumitul ansamblu de suflători Die Egerländer Musikanten a
concertat în sala festivă a teatrului orășenesc din Ingolstadt. Spectatorii (în
jur de 1000) au asistat la un spectacol muzical de cea mai aleasă calitate. Nu
vreau să fiu rău, dar cred că am auzit în cele trei ore de concert într-adevăr
un fel de ton dizonant. Precizes: nu sunt sigur. În rest o muzică de fanfară în
stil boem de cea mai mare calitate posibilă: intonație perfectă, frazări de o
frumusețe rară, o virtuozitate instrumentală (la toate instrumentele) demnă de
invidiat și o interpretare vocală fără cusuri.
Și chiar mai
mult. Orchestra a înterpretat și două piese, compuse de cei doi giarmateni Helmut Kassner și Nick Loris. Se pare că influența artistică a muzicienilor din Banat
are impercusiuni mai însemnate chiar și în repertoriul mai larg al fanfarei. Pe
lângă faptul că există înregistrări și cu compoziții de Johann Kaszner sunt cunoscute și interpretări ale unor piese de
compozitori român, ca de exemplu Hora
staccato de Grigoraș Dinicu (solist
la clarinet Anton Hollich) și un
marsch de Dumitru Eremia.
Dar ce implicații
au avut „crumplii prăjiți și chiflii de sare“ în acest concert? Foarte simplu.
Moderatorul concertului, Edi Graf (din
anul 2003), a scris o carte cu rețetele de mâncăruri preferate ale
muzicienilor. Și Helmut Kassner a
fost cel care și-a dorit într-un șbăbește corect „gepritschelte Krumper un
Salzkipple“ adică (sper oarecum corect în dialectul bănățean românesc) „crumplii
prăjiți și chiflii de sare“. Cel târziu în acel moment s-a simțit prin
ropotele de aplauze prezența masivă a șvabilor bănățeni emigrați și stabiliți
la Ingolstadt și regiunea împrejurată.
S-ar putea să mai
apară dorințe după o astfel de seară muzicală reușită? Dar de ce nu? Cred că
această orchestră de suflători cu muzica sa specială – în acest concert 4
fligornuri, o trompetă, 2 bași, 3 tromboane, un clarinet mi bemol, 3 clarinete
si bemol, o percuție, 2 basfligornuri și 2 baritoane – ar face o figură foarte
bună pe orice scenă sinfonică din România. Să nu uităm că vorbim de singura
fanfară din lume care a concertat vreodată pe scena de la Carnegie Hall din New York.
Anton Delagiarmata
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen