Ion Luca Caragiale: Momente și schițe; Editura My Ebook Publishing House, București, 2017; ISBN 978-606-983-358-2; 12,82 € (eBay)
25
de minute …
Amicul își lasă timp. Cine știe ... Cu doamna director singur acasă? Regele Carol se amuză în provincie. Caragiale povestește fără batjocură. Figurile sale sunt toate simpatice. Și zâmbetul cititorului de azi se datorează unei lumi care numai în timp pare a se fi îndepărtat (sau a fi rămas în urmă) dar nu și în conduita și comportamentul oamenilor. Caragiale nu caracterizează. Forma schiței literare nici nu permite lungi excursii psihologice. Personajele lui sunt în plină acțiune și se îndreaptă de regulă spre un final cu o poantă fină, de zâmbet și nu neapărat de râs în hohote.
Amicul își lasă timp. Cine știe ... Cu doamna director singur acasă? Regele Carol se amuză în provincie. Caragiale povestește fără batjocură. Figurile sale sunt toate simpatice. Și zâmbetul cititorului de azi se datorează unei lumi care numai în timp pare a se fi îndepărtat (sau a fi rămas în urmă) dar nu și în conduita și comportamentul oamenilor. Caragiale nu caracterizează. Forma schiței literare nici nu permite lungi excursii psihologice. Personajele lui sunt în plină acțiune și se îndreaptă de regulă spre un final cu o poantă fină, de zâmbet și nu neapărat de râs în hohote.
Accelerat
no. 17 ( Schnellzug Nr. 17)
Der
Schnellzug Nr. 17 von Bukarest nach Mărășești hat nur
wenige Passagiere in der ersten Klasse. Zwei sitzen in einem Abteil
und sind Caragiales Protagonisten für eine knapp skizzierte
Geschichte: ein Händler und ein als „Herr“ auftretender Gauner.
Was der „Herr“ nicht weiß: der Händler ist ein Köder. I. L.
Caragiale (1852 – 1912) ist ein genauer Beobachter, der über
den Dialog – nicht nur in Theaterstücken – die Spannung in
seinen Skizzen aufbaut.
Amici
O
amicie poate să alunece repede într-o prostie.
Mai ales dacă curge și bere. Caragiale
este un maistru al dialogului scurt. Momentele și schițele sale pot
fi proză dar ți teatru.
Antologie
(Anthologie)
Eine
kurze Blumenlese anonymer Briefe hat Caragiale auch gesammelt.
Vielleicht weniger wegen den immer denunziatorischen Inhalten als
vielmehr wegen der feigen Anonymität ihrer Verfasser. Was würde
Caragiale wohl in unserer gesichtslosen IT-Welt sagen?
Arendașul
român
Das
ist der rumänische Pächter,
der mit seinem Tagelöhner nicht gerade höflich
umgeht. Er, der Pächter – hier bei Caragiale gehört
er der Kaste der Bojaren an -, wurde von den Kommunisten gerne als
Ausgeburt des Bösen, des Ausbeuters dargestellt. Wenn ich mich gut
erinnere, war diese Skizze Schullektüre – im Kommunismus.
Art.
214
dintr-o
lege oferă posibilitatea unui „comsimțimânt
mutual” la un divorț. Ceea ce în viața adevărată este de
obicei o treabă serioasă, devine în versiunea caragealească o
afacere hazlie care divulgă caracterele
tuturor participanților: cocoana Tarsița
Popeasca, fiul ei Lae Popescu, „un popă
venerabil” cu fiica sa Actrivița Popescu
și nu în ultimul rând avocatul.
Autoritate
(Autorität)
Um
eine Autorität zu werden, muss man nicht unbedingt aus normalen
Verhältnissen kommen. Es geht auch von weiter unten. Herr Nicu
Ionescu ist ein Beispiel dafür … und der Ich-Erzähler eines
seiner Opfer, vielleicht sogar Caragiales Alter Ego.
Așa
să mor!
Nu
e altceva decât una din multiplele exprimări, pe care un tânăr
„voiajor ... în branșa ilustrate poștale” le adaugă
expunerilor sale în diversele dialoguri pe care le poartă cu
călătorii din trenurile, cu care cutreieră Europa în lung și în
lat. Povestitorul, probabil și de data asta Caragiale
însuși, este adânc impresionat de cultura generală a acestui
tânăr. Și ironia sau chiar sarcasmul fin
al acestui text? Ambele stau bine ascunse
chiar în titlul schiței.
Bacalaureat
Herrlich,
wie diese „rumänische Matrone“ sich für ihren Ovidiu ins
Zeug legt, damit der Junge das Bakkalaureat schafft. Und diese
Dialoge: köstlich. Auch hier spielt Caragiale, einige halten
ihn für den größten rumänischen Dramaturgen, seine
Theaterkompetenz voll aus. Er lässt seine Figuren einfach nur reden.
Und schon werden ihre Charaktere für jedermann sichtbar.
Boborul
Caragiale
avea și talent de mare povestitor. Această schiță o dovedește. O
încercare de instaurare a unei republici la Ploiești este povestită
într-un stil predominat de subânțelesuri hazli.
Boris
Sarafoff
ist
eine etwas längere Verwechslungsgeschichte, die vor dem Hintergrund
balkanischer Spannungen spielt. Mit Sarafoff ist der bulgarische
Freiheitskämpfer Boris Petrow Sarafow (1872 – 1907)
gemeint. Caragiale macht sich mit Hilfe dieser historischen
Figur lustig über vier rumänische Investigativjournalisten.
Bubico
Ce
grozăvie. Ba mai mult: o crimă. Nici nu-mi vine
să mă gândesc la ce am citit. Asta îmi dă ocazia să meditez
puțin asupra câștigului mental, pe care îl poți obține, citind
în operele lui I. L. Caragiale.
De
exemplu limba: Așa nu se mai vorbește astăzi.
Cuvinte și expresii ca să văz,
pasajer,
adineori,
țigaretă,
nevricos,
doftor
și multe alte aparțini unei epoci trecute, dar sunt atât de
potrivite în opera lui Caragiale
încât fără ele ansamblul creației sale literare ar fi (în
zilele noastre)
lipsită
de originalitate. Mă întreb dacă un scriitor contemporan ar putea
să folosească limba lui Caragiale
pentru ilustrarea epocii noastre. Poate
da, dar rezultatul ar suferi de o oarecare artificialitate.
Contemporaneitatea rămâne un atu forte pentru orice creație
literară, chiar dacă ficțiunea constituie
fundamentul lieraturii beletristice în general. Astfel I.
L. Caragiale
a pictat în litere o panoramă vastă a timpului său.
Societatea
românească de la sfârșitul secolului IXX și începutul sec. XX a
fost în plină transformare, cuprinsă într-un proces de orientare
intelectuală spre vestul Europei, mai ales spre Franța și
Germania. Caragiale
însuși a fost parte al acestui proces. Opera sa, inclusiv cele în
jur de 80 de momente și schițe din această carte, rămâne o
comoară literară și pentru generații viitoare. Și
asta în ciuda faptului că marele dramaturg român și-a părăsit
patria în anul 1904, neputând să mai suporte „duhoarea” de
pe meleagurile natale.
Das
Buch endet mit der Schizze
Vizită
(Besuch)
und der berühmten Erziehungsfrage Frau Popescus an ihren acht Jahre
alten „Major“: „Vrei să
moară mama?“
(„Willst du, dass
Mutter stirbt?")
Ion
Luca Caragiale
hat seine Heimat nie mehr besucht. Er wurde nach seinem Tod in Berlin
nach Bukarest zurückgebracht (nach
einer zweiwöchigen Odyssee durch Mitteleuropa)
und
im Belu-Friedhof beigesetzt – neben Mihai
Eminescu.
Anton Potche
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen